Studiecirkeln igång – vill du hänga på?

30 januari, 2023 av tomasolson

Vi har nu haft första studiecirkelträffen om scoutings historia i samarbete med Sensus studieförbund.

Vi var 7 deltagare samt två besökare för Island.

Vill du hänga på cirkel – en eller flera träffar? Kontakta Tomas Olsson via vår e-postadress eller per telefon. Du är välkommen!

Följande teman har vi fastnat för under våren, men hinner kanske inte allt. Då fortsätter vi till hösten. Vi träffas på museet vissa måndagar 11-13 enligt en särskild plan.

• Scoutlitteratur: Vi behöver lära oss mer om detta – vi skrapade bara lite på ytan. Även ett studiebesök på Stadsbiblioteket för att se vad som finns där kan planeras in. Lennart håller i detta.
  • Scoutdräkter genom tiderna: Inför lördagsöppet i mars behöver vi kunna mer om våra många scoutdräkter i museet. Därför planerade vi in de två träffarna före med detta.
  • Tor Hermonds scoutsamling: Vi sätter oss tillsammans och går igenom lådorna vi fått in efter Tor där det finns en del mycket intressant. Samtidigt lär vi oss hur vi ska ta emot gåvor, registrerar, sorterar och diskuterar vad som ska sparas, var det ska sparas och vilket som vi ska avyttra på lämpligt sätt. I samband med detta tog Berit upp att vi behöver blir fler som jobbar med våra samlingar på måndagarna – hur kan vi attrahera fler?
  • Textilier – hur man vårdar dem: Vi skulle kunna besöka Stadsmuseet och kolla hur de förvarar dem och kanske hitta en rutin hur vi ska ta emot textilier i fortsättningen. Vi har ju fått en manual från Stadsmuseets konservatorer som vi kanske inte kan följa helt av.
  • Mitt scoutliv – Britt Palmqvist berättar: Britt erbjöd sig, när vi frågade, att berätta om sitt scoutliv, som flickscout, anställd scout och scoutchef i KFUK både lokalt och på riksnivå.
  • Lite allt möjligt: Vi talade om udda museer, som skulle vara roligt att besöka, men det kanske inte blir inom denna cirkel, men man vet aldrig. (Knappmuseum i Tyskland, Galjmuseum i Blekinge, Skolmuseum på Hisingen.) Sedan skulle vi även kunna lära oss om bra och ”enklare” lösenordshantering och där verkar Christer kunna en hel del!
    Sedan av bara farten pga. dagen besök som lär vi nog fortsätta med att lära oss mer om scoutmuseerna i Norden.

Innehåll i våra träffar planeras ungefär så här:

Datum Planerad tid Innehåll Plats
1. Måndag 2023-01-30 11.00 2×45 min Scoutlitteratur. Cirkelplan. Islandsscouting och nordisk scoutmuseiverksamhet. Scoutmuseet
2. Måndag 2023-02-20 11.00 2×45 min Scoutdräkter Scoutmuseet
3. Måndag 2023-03-08 11.00 2×45 min Scoutdräkter Scoutmuseet
4. Måndag 2023-03-27 11.00 3×45 min Ej bestämt tema. Scoutmuseet
5. Måndag 2023-04-17 11.00 2×45 min Ej bestämt tema. Plan. av rest. vt. Scoutmuseet
6. Måndag 2023-05-08 11.00 2×45 min Scoutmärken Scoutmuseet
7.